Wie met Digital Marketing werkt, weet dat het creëren van interessante inhoud – een van de belangrijkste pijlers van deze methodologie – voor jouw doelpubliek een dagelijkse uitdaging is. Waarom vraag je dan niet wat hulp van je eigen klanten om dit proces te vergemakkelijken?

De term User Generated Content (UGC) werd in de digitale omgeving bekend in 2005, met de popularisering van het internet en, bijgevolg, de dialoog tussen consumenten en merken in de digitale wereld.

Vandaag de dag wordt deze strategie vooral door e-commerce shops op grote schaal gebruikt. Als je ooit online hebt gewinkeld, hebt je waarschijnlijk al eens de sectie met product opmerkingen geraadpleegd om na te gaan wat andere shoppers over het product zeggen en of de aankoop de moeite waard is.

Het belang van UGC voor de groei van jouw merk
Door gebruikers gegenereerde inhoud kan belangrijk zijn voor veel soorten bedrijven, vooral omdat het merk er niet veel moeite voor hoeft te doen om het te creëren. Een sessie waar klanten worden aangemoedigd om inhoud, ervaringen en meningen in te brengen, maakt jouw merk veel intiemer met jouw consumenten.

Hoe aantrekkelijker de inrichting van deze ruimte is, hoe meer de klanten zich op hun gemak zullen voelen. Het is interessant om dit deel van het terrein om te vormen tot een aangename plaats om te vertoeven. Het creëren van dit gemeenschapsgevoel met de consumenten voegt veel waarde toe aan de zaak en maakt jouw naam gerelateerd aan het onderwerp dat doordringt tot wat je verkoopt.

Wanneer je dit kanaal opent, voegt je indirect meer informatie over jouw producten toe, met meer consistentie en rijkdom aan details voor de koper van deze artikelen.

En vergeet niet, als een klant je feedback geeft, neem die reactie dan op in jouw publicaties. Bedank ze in het openbaar. Het laat zien hoe belangrijk ze voor je zijn.

Betrouwbaarheid en geloofwaardigheid
Mensen vertrouwen sterk op de ervaring van andere gebruikers. Wanneer je bijvoorbeeld inhoud voor jouw blog produceert, is het gevoel, hoe dicht je ook bij jouw klant staat, niet hetzelfde als wanneer de inhoud door gebruikers wordt gemaakt. De deelneming van deze gebruikers wekt bij andere potentiële consumenten een gevoel van nabijheid en betrouwbaarheid op.

Bovendien toont het aan dat het merk zelfverzekerd is en niet bang is om feedback te ontvangen. Een tip die de geloofwaardigheid van het bedrijf vergroot, is om zelfs de negatieve commentaren te waarderen. Dit toont aan dat je graag luistert naar feedback en jouw bedrijf altijd wilt verbeteren.

Lage investering
Om te profiteren van door gebruikers gegenereerde inhoud is geen investering in financiële zin nodig. Integendeel, zelfs als het bedrijf dat niet wil, zullen mensen op twee momenten – wanneer de ervaring goed of slecht is – inhoud over het bedrijf produceren.

Het grootste bewijs hiervan zijn de recensies op Google en Facebook fanpages. Niemand “investeert” erin, het is een volkomen spontane interactie, waarover het bedrijf vaak geen controle heeft. Investeren in UGC is in feite niets anders dan het maken van een goed product, het hebben van een goede dienst en een goede klantenservice.

By